Tartalmi audit: miért kell és hogyan csináljuk? (Letölthető sablonnal!)

order_vs_chaos.jpg

A tartalom audit azok számára hangzik ismerősen, akik csináltak már komoly SEO projektet. Ennek során a meglévő tartalmakat mérjük fel, s értékeljük a kiegészítő elemeket is (Title, META tagek, kimenő, bejövő linkek száma, esetleg a tartalom hatékonysága vagy akár a kulcsszósűrűség). A következő lépésben ezt általában összevetjük a kulcsszókutatás eredményével és voilá, megszületett a tartalomfejlesztési kívánság-lista – ebben az esetben kulcsszó alapon.

A content audit elengedhetetlen akkor is, amikor a régi website-unkat migráljuk át az újra, hiszen az egy remek pillanat arra, hogy új elemeket adjunk hozzá vagy felújítsuk az elavultakat. Hasonlóan fontos akkor is, amikor tartalommarketing stratégiát készítünk.

Nagy fába vágod a fejszéd, ha nekikezdesz! Lássuk, mi mindenen kell átrágd magad.

 

1. A legelső lépés: tisztázzuk a célokat

Miért van szükség tartalmi auditra és milyen eredményt várunk tőle? Lehetséges célok:

  • A keresőmarketing hatékonyságának növelése (Ez még alábontható többféle célra: kulcsszavak bővítése, a ranking javítása bizonyos kulcsszavakra stb.) 
  • A tartalmak hatékonyságának javítása (pl. egyes oldalakon a konverziós arány növelése, egy általános oldal célcsoport specifikussá tétele, tipikus exit oldalak kiszűrése stb.)
  • Elavult tartalmak felderítése
  • Előkészítés migráláshoz
  • Célcsoportok által kedvelt témák beazonosítása
  • A tartalommarketing stratégia és a meglévő tartalmak közötti hiányok feltárása
  • Régi tartalmak újrahasznosítása

A tartalmi audit egy igen komoly projekt, sok idődet fogja elvinni és vélhetően másokét is. Ha már nem csak kéttucat oldalt kezelsz, hanem mondjuk több százat vagy több ezret, már nincs más út előre, időnként ezen túl kell esni. Az időigénye miatt is fontos, hogy pontosan belődd a céljaidat az elején, hogy biztos kijöjjön a folyamat végére, amire kíváncsi vagy, s ne gyűjts (gyűjtess) feleslegesen adatot.

 

2. Kell egy lista a meglévő tartalmakról

Természetesen itt is több opciónk van.

  • manuális gyűjtés – felírjuk az URL-eket és az adatokat egy Excel sorba. Előnye, hogy már azonnal szűrni tudunk, hogy mi kerüljön be, és mi nem, hátránya, hogy ez a rész nagyon-nagyon időigényes, főleg, ha terjedelmes a website.
  • a sitemap.xls használata – már ha van ilyenünk. és ha tényleg tartalmazza az összes elérhető tartalmi elemet.
  • a CMS-ből – számtalan szerkesztőségi rendszer tartalmaz URL listázási funkciót, keressünk rá, hogy a mienk tud-e ilyet.
  • crawler használata – mint például az Üvöltő Béka (SEO segédszoftver) vagy egy másik online szolgáltatás. Előnye – megvan azonnal – hátránya, hogy szűrni kell a listát.

 

3. A lista feltöltése adatokkal

Itt jön képbe a kitűzött cél, hogy ne gyűjtsünk olyan adatot, amire nincs szükségünk. Ha kiterjedt az oldalunk, akkor erre a feladatra összehozhatunk egy teamet a cégből, de akár külsősökre is bízhatjuk az adatok összeszedését.

Találhatunk rengeteg Excel sablont, amiben összerakhatjuk az auditot, ezeket a céljaink alapján mindenképpen testre kell szabni. Innen letöltheted azt a template-et, amit mi használunk. Bármi is a célunk, a SEO-hoz szükséges legalapvetőbb tartalmi adatokat érdemes összeszedjük, hiszen a SEO javítása bármely más céllal együtt könnyen kivitelezhető.

Tipikus kérdés, hogy mit vegyünk fel a táblázatba. A szokás alapján ide azok az oldalak kerülnek be, amik külön URL-en érhetők el, s van rajtuk valamennyi írásos tartalom. A képeket, illetve az oldal egyéb elemeit nem szoktuk ide felsorolni (ezeket az eredeti URL listából szűrni kell, például fájlnévre). Extrém esetben, például ha a tartalmi audit célja a képi tartalmak rendbetétele – természetesen felsorolhatjuk azokat is.

A teljesítményadatokhoz érdemes a lehető leghosszabb időintervallumot kiválasztani, hogy az átlagok jól összehasonlíthatóak legyenek. Az ideális, ha van egy évnyi adatunk, de figyeljünk oda, mert az eredményeket torzítani fogja az elmúlt év során hozzáadott tartalmak adata, hiszen azokról csak rövidebb mért időszakunk lesz. Ha sok a friss tartalom, akkor is legalább 1-2 hónapos intervallumot nézzünk.

Tipikus alap- és SEO adatok

  • URL
  • Title
  • Kulcsszó
  • META Description
  • Az oldal célja
  • Dátum
  • Szavak száma
  • Képek száma
  • Kép alt tagek
  • Heading-ek
  • Bejövő linkek száma
  • Kimenő linkek száma
  • Redundancia

Alapvető teljesítménymutatók

  • Visit szám
  • Bounce rate
  • Belépések száma
  • Kilépések száma
  • Oldalon eltöltött idő
  • Konverziós arány
  • Konverziószám

Tartalmi stratégiához használható adatok

  • Tartalom típusa
  • Téma
  • Célcsoport
  • Szerző
  • Tulajdonos
  • Karakterszám
  • A tartalom minősége (akár skálán vagy megjegyzésekkel)
  • Tag-ek
  • Call-to-action
  • Kommentek száma (oldalon és social media csatornán is)
  • Megosztások száma (oldalon és social media csatornán is)
  • Frissítési sűrűség
  • Template
  • Tennivaló

 

4. Az adatok elemzése

Nézzünk rá a kitűzött célokra és egyértelmű lesz, hogy mit kell keressünk az adathalmazban.

Amennyiben a SEO-ban már megvan a kulcsszókutatásunk, csak egybe kell vetni a táblázattal és megnézni, hogy mik hiányoznak – bang, irány a tartalomfejlesztés. Természetesen ennél finomabban is hozzá lehet nyúlni, például, ha duplikált tartalmakat kerestünk és találtunk, akkor ez alapján távolíthatunk el oldalakat. Vagy ha a tartalom minősége mutatót a SEO-nak rendeljük alá és a Google Webmaster Guidelines alapján értékeljük, akkor tudjuk javítani a legrosszabb minőségű oldalakat, vagy a legrosszabbakat kivezetve új, jó minőségűeket hozhatunk létre.

Ha a tartalommarketing stratégiánk már készen van, és tudjuk, hogy mely területeken fogunk tartalmat gyártani, csak össze kell nézzük a táblázattal, hogy mik hiányoznak – vagy épp miket kell átírni.

A teljesítmény szempontok is lehetnek alapvetőek, például kiválogatjuk azokat az oldalakat, ahol a látogatók a legtöbb időt töltik, vagy azokat, melyeknek a legmagasabb a konverziós aránya és hasonló oldalakat hozunk létre. Vagy vesszük a legrosszabbul teljesítőket és javítunk a tartalmon, hogy jobban teljesítsenek. A stratégiák száma szinte végtelen.

 

5. A content audit kiterjesztése minden csatornára

Ha a website-unkon túl vagyunk, ne felejtsük ki a többi, akár más URL-eken működő oldalainkat sem, a blogra különösen figyeljünk oda. De vegyük bele a mikrosite-jainkat, a hírleveleinket, mindent, ahol eredeti tartalom található. Amennyiben social csatornákra egyedi tartalmat posztolunk, ami nem megosztás, azt is vegyük fel a táblázatba. Ha nagy mennyiségű print anyagot gyártunk, azt is célszerű ilyen szemmel nézni és nyilvántartani.

 

6. Tervezzük újra

A tartalmi auditot sok esetben akkor készítik el, amikor valamilyen ok miatt égető szükség van rá, például migrálni kell a weboldal tartalmát. Ugyanakkor a tartalmaink nyilvántartása egy szemlélet, s ha megcsináltuk először, akkor tervezzünk be egy frissítési időszakot, évente vagy fél évente: ugyanúgy, ahogy a stratégia is frissül, frissítsük a tartalmainkról szóló jelentést is!

Tartalomgyár bérelhető szerkesztőségként cégek, ügynökségek és a média számára készít szöveget, fotót, videót, grafikát, animációt - vagyis mindent, ami tartalom.
Ebben a blogban néhány tartalommarketing ötletet, javaslatot osztunk meg. Írd meg te is az ötleted, vagy szólj hozzá!